Mit logo er mit våbenskjold!
For mange år siden fik jeg et billede af min mor. Billedet var familiens våbenskjold, og det har siden hængt på væggen, alle de steder jeg har boet. Jeg har altid syntes, det var sjovt og lidt anderledes sådan at have sit eget våbenskjold, men udover at have et billede til væggen og samtidig kunne joke med, at jeg jo nærmest havde blåt blod i årerne, kunne det ikke rigtig bruges til noget. Ja altså lige indtil jeg besluttede, at det skulle være mit firmalogo.

Inden jeg tog den beslutning, havde jeg længe tænkt over, om jeg skulle have et logo, og hvad det i så fald sku’ være. Det skulle jo helst på én og samme gang symbolisere livskraft, styrke, passion, fred, ro, harmoni og udvikling.
Ideerne var mange; måske noget med armene oppe over hovedet eller nogle hænder, et menneske i lotusstilling – siddende yogastilling, et hjerte, en vægt, et smukt træ, noget blåt vand eller en sol, men lige meget hvad jeg kom på, synes jeg ikke, det var det helt rigtige, og mange af mine ideer var også allerede “taget”.

Så var det, jeg en dag kom til at se “rigtigt” på mit fine våbenskjold, og da jeg på bedste skolelærermanér analyserede det, (lidt miljøskadet er man vel altid :) vidste jeg med ét, hvorfor jeg havde fået det, og at det skulle være mit logo.

Våbenskjoldet har fire “farver”, rød, blå, sølv og guld, en stejlende hest og tre flammer øverst.

Med sin positive energi signalerer rød bl.a. styrke, energi, passion, varme, kærlighed og intensitet, og blå signalerer ro, harmoni og stabilitet, tillid, selvtillid, spiritualitet, intuition, kærlighed og accept.

Farven sølv symboliserer den feminine energi og betragtes som udrensende, lysende og vejledende, og farven guld symboliserer den maskuline energi og betragtes som en farve, der gør dig optimistisk, oplyst og åndelig bevidst. Derudover er sølv og guld ædelmetaller, der ikke lader sig angribe af noget, og så har de en holdbar glans og er sjældne.

Alle de følelser og begreber som farverne i våbenskjoldet symboliserer, er præcis det, jeg gerne vil hjælpe det enkelte menneske til at føle og opleve. Når vi er følelsesmæssigt intelligente og bruger vores indre styrke, kan vi mærke og forstå os selv og kender vores behov (den feminine side), og så står vi ved det og handler på det (den maskuline side).
Ligesom sølv og guld lader vi os ikke angribe, når vi er i kontakt med vores indre styrke. Vi bevarer vores glans, vores udstråling, og vi ved, at vi er værdifulde, fordi vi jo netop er så sjældne, at der kun findes én lige præcis som os.
Er vi i kontakt med vores indre styrke og bruger den, kan livet bare komme an, for vi vil gerne leve det, og vi kan finde ud af det! Vi har livskraft!

Livskraft er sammen med kraft, hurtighed og styrke hestens vigtigste symbolværdier, hvilket giver rigtig god mening, når man tænker på Ferrari, som har valgt den stejlende hest som logo.
I den nordiske mytologi kommer livskraften til udtryk, når hestene Skinfakse og Rimfakse skaber lys og mørke ved at føre dag og nat over himmelhvælvingen, og i flere religioner og kulturer beskrives hesten som et magisk dyr, som kan overføre sin kraft til mennesket.

Mht. de tre flammer er også tretallet et symbol på styrke. Tallet er en kombination af et og to, og hvis tre deles, vil der være to imod en. Tretallet er et helligt tal i mange kulturer, og det er tallet, hvor modsætninger forenes i harmoni. Bl.a. symboliserer tretallet det iboende maskuline og feminine princip, og i religiøs betydning er tallet symbol på liv, død og genopstandelse, som jo netop indikerer udvikling.
Også i eventyr er opdelingen tredelt: Ude – hjemme – ude, og handler ofte om tre personer. Det er den tredje person, hovedpersonen, som er på en dannelses- og udviklingsrejse og f.eks. skal overvinde tre prøver, før han har været igennem sin personlige udvikling og dermed kan få prinsessen og sit kongerige.                                                   

Derudover symboliserer tretallet lykke: “tredje gang er lykkens gang”, og sidst, men ikke mindst, er tiden delt i tre: Fortid, nutid og fremtid.

Ild er bl.a. symbol på transformation og forvandling, hvilket er det bærende motiv under ildgang, som har været brugt af mange kulturer verden over. Her går man, som en rituel handling, på glødende kul for at blive renset og fornyet. En af de mest kendte coaches i verden, Anthony Robbins, har dette ritual med på sit årlige UPW (Unleash your Power Within). Jeg har selv gået turen begge de gange, jeg har deltaget på UPW i London, begge gange var jeg langt ud over min komfortzone (første gang mere end anden gang), men jeg overvandt frygten, og jeg brændte ikke fødderne :)

PTretallet og ilden symboliserer altså udvikling og fornyelse. Vi slipper gamle uhensigtsmæssige mønstre (fortid), bygger noget andet og bedre op (nutid), så vi dermed kan få den fremtid vi allerhelst vil have, og som vi fortjener.

Jeg er helt bevidst om, at ovenstående analyse nok ikke er det, man umiddelbart tænker på, når man kigger på mit logo, men for mig gav det med ét så meget mening og var et nemt valg, fordi det jo netop rummer livskraft, styrke, passion, fred, ro, harmoni og udvikling. Så ……

Mit logo er mit våbenskjold!

Der er lukket for kommentarer.

%d bloggers like this: